Regulamin świadczenia usługi medycznej całodobowego monitoringu położniczego drogą elektroniczną
Data opublikowania: 22.11.2021 r
I. Definicje
- Abonament
- okresowe prawo do otrzymania Usługi Medycznej wybrany przez Pacjentkę.
- Login – e-mail Pacjentki
- Hasło – jest generowane automatycznie w chwili rejestracji,
- jest w ciąży od 30 tygodnia
- jest w ciąży pojedynczej,
- jest pod obserwacją swojego lekarza ginekologa lub położnej.
II. Podstawa prawna
Regulamin został przygotowany z uwzględnieniem następujących aktów prawnych:
- Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2019 r. poz.123) – dalej jako „u.ś.u.d.e.”;
- Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (tj. Dz. U. z 2014 r., poz. 243 ze zm.);
- Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2018 r. poz. 2190);
- Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. z 2019 r. poz. 1127);
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Tekst mający znaczenie dla EOG);
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1781);
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2019 r. poz. 1145);
- Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2019 r. poz. 134) – dalej jako „u.p.k.”;
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej (Dz.U. 2018 poz. 1756)
III. Oświadczenia
- Pacjentka korzystając z Usług Medycznych jest świadoma, że:
- korzystając z Usług Medycznych akceptuje treść Regulaminu;
- utrwalanie, zabezpieczanie i udostępnianie Pacjentce treści związanych z świadczeniem Usług Medycznych następuje przy użyciu środków komunikacji elektronicznej;
- W przypadku uzyskania wiarygodnej informacji, że Pacjentka może wymagać udzielenia natychmiastowej pomocy oraz informacji o miejscu przebywania Pacjentki, CMP CB, realizując obowiązek niesienia pomocy, może udzielić Pacjentce pomocy przekazując niezbędne informacje służbom ratunkowym oraz medycznym;
- zapis KTG wskazuje stan zdrowia płodu na moment wykonania badania, nie zastępuje nadzoru osoby prowadzącej ciążę i bezpośredniej konsultacji z lekarzem czy położną;
- niezależnie od wyników Badania, pacjentka w przypadku jakichkolwiek wątpliwości, zaniepokojenia, symptomów itd., musi niezwłocznie skonsultować się z osobą prowadzącą ciążę;
- usługa medyczna jedynie wspomaga monitoring stanu zdrowia płodu i nie zastępuje badań kontrolnych, są one bowiem niezbędne;
- niektóre składniki żelu używanego przy wykonywaniu badania Systemem KTG Sigmafon, dostarczonego Pacjentce przez CMP CB mogą powodować reakcje alergiczne. Przed wykonaniem Badania Pacjentka jest zobowiązana zapoznać się z pełną wersją Instrukcji Obsługi znajdującą się na stronie https://www.carebits.pl.
- za skutki podania błędnych, niekompletnych, nieprawdziwych, wprowadzających w błąd lub w inny sposób nieprawidłowych danych, szczególnie dotyczących osób trzecich, wyłączna odpowiedzialność spoczywa na Pacjentce;
- pacjentka ponosi odpowiedzialności za skutki korzystania z Usług Medycznych w sposób niezgodny lub sprzeczny z niniejszym regulaminem;
- Carebits sp. z o.o. nie odpowiada za szkody wyrządzone podmiotom trzecim, zaistniałych w wyniku korzystania przez Pacjentkę z Usług Medycznych w sposób niezgodny z Regulaminem lub przepisami prawa;
- Carebits sp. z o.o. nie odpowiada za szkody wynikłe na skutek braku ciągłości dostarczania Usług Medycznych, będące następstwem okoliczności za które Carebits sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności oraz powstałych wskutek działania siły wyższej,
- Carebits sp. z o.o. nie odpowiada za działania i zaniechania osób trzecich, z wyjątkiem osób, za które CMP CB ponosi odpowiedzialność na mocy przepisów prawa;
- Carebits sp. z o.o. nie odpowiada za podanie przez Pacjentkę nieprawdziwych lub niepełnych informacji przy rejestracji, które to mogą uniemożliwić świadczenie Usług Medycznych w sposób prawidłowy.
- Zawierając Umowę Pacjentka oświadcza, że na dzień w którym wybrała rozpoczęcie świadczenia Usługi medycznej, spełnia ona wymogi wskazane w definicji „Pacjentki” zawartej w Regulaminie.
- Jeśli połączenie z Infolinią lub CMP CB nie jest możliwe, jest utrudnione lub trwa zbyt długo, a stan zdrowia lub samopoczucie Pacjentki pogarsza się, Pacjentka zobowiązana jest niezwłocznie zasięgnąć pomocy w placówce służby zdrowia.
IV. Postanowienia ogólne
- Na warunkach określonych w niniejszym Regulaminie, Carebits sp. z o.o. świadczy na rzecz Pacjentki Usługę medyczną drogą elektroniczną.
- Zgodnie z art. 8 ust. 3 pkt 2 lit. b) u.ś.u.d.e., niedozwolone jest dostarczanie przez Pacjentkę treści o charakterze bezprawnym w ramach korzystania z usług Carebits sp. z o.o., Carebits sp. z o.o. nie odpowiada za treści o charakterze bezprawnym dostarczane przez Pacjentkę za pomocą Usługi medycznej świadczonej lub udostępnionej przez Carebits sp. z o.o.
- Korzystanie z Usługi medycznej przeznaczone jest wyłącznie Pacjentce oraz służy monitorowaniu stanu zdrowia jej płodu.
- Niedozwolone jest przekazywanie osobom trzecim Systemu KTG Sigmafon lub danych logowania, bądź innych danych służących do korzystania z Usługi medycznej. Powyższe działania mogą skutkować zaprzestaniem świadczenia Usługi medycznej przez CMP CB.
- Regulamin Pacjentka może utrwalić, pozyskać i odtworzyć w każdym czasie poprzez jego wydrukowanie, zapisanie na odpowiednim nośniku lub pobranie go w formacie PDF i zapisanie w pamięci komputera ze strony internetowej: https://www.carebits.pl.
- Carebits sp. z o.o. może rozwijać Usługę medycznej, tj. rozbudowywać i zmieniać funkcjonalność Usługi medycznej, jak też dodawać nowe usługi. Rozwój Usługi medycznej, jak i dodanie nowych usług przez Carebits sp. z o.o. w zakresie, w jakim nie zawarto jeszcze Umowy, nie wymaga zgody Pacjentki.
- W celu rozpoczęcia korzystania z Usługi medycznej wymagane jest wcześniejsze zapoznanie się i zaakceptowanie przez Pacjentkę niniejszego Regulaminu, Cennika w ramach wybranego Abonamentu oraz Polityki prywatności dostępnych na stronie https://www.carebits.pl.
V. Warunki techniczne korzystania z Usługi medycznej wraz z telefonem
- Korzystanie z usługi medycznej musi spełniać następujące wymagania techniczne, niezbędne do współpracy z Systemem Carebits:
- Smartfon lub tablet z dostępem do sieci Internet z systemem operacyjnym Android lub iOS;
- w przypadku korzystania z Usługi medycznej na urządzeniach mobilnych z systemem Android wymagane jest posiadanie zainstalowanej aplikacji medycznej dostępnej w serwisie Google Play; z systemem iOS wymagane jest posiadanie zainstalowanej aplikacji medycznej dostępnej w serwisie App Store;
- aktywny adres e-mail.
- Celem zapewnienia bezpieczeństwa świadczenia Usługi oraz przesyłu danych, komunikacja jest szyfrowana.
- Pacjentka ponosi wyłączną odpowiedzialność za niewykonanie lub nieprawidłowe wykonanie Usług, wynikające z problemów z łączem lub zasięgiem sieci internet w miejscu korzystania z usług przez Pacjentkę oraz innymi problemami technicznymi niezależnymi od Carebits sp. z o.o.;
VI. Realizacja Usługi medycznej
- Celem skorzystania z Usługi medycznej Pacjentka na stronie internetowej https://www.carebits.pl dokonuje samodzielnej rejestracji, wybiera Abonament, dokonuje wyboru sposobu dostawy, składa Zamówienie oraz dokonuje opłaty za wybrany okres świadczenia Usługi medycznej.
- Aktywacja konta Pacjentki odbywa się poprzez przesłanie hasła dostępu do Aplikacji i Serwisu na adres e-mail podany przez Pacjentkę przy rejestracji.
- Po zalogowaniu do Serwisu Pacjentka może zweryfikować swoje dane podane przy rejestracji, w tym ma możliwość ich korekty i/lub uzupełnienia oraz zmiany hasła. W tym celu Pacjentka może również skontaktować się z Infolinią lub dokonać zgłoszenia na adres mailowy office@carebits.pl.
- Zamówienia można składać 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Złożenie Zamówienia oznacza złożenie przez Pacjentkę oferty zawarcia umowy dotyczącej świadczenia Usługi medycznej na warunkach określonych w danym Regulaminie.
- Zawarcie Umowy następuje z chwilą przyjęcia Zamówienia przez Carebits sp. z o.o. Przyjęcie Zamówienia przez Carebits sp. z o.o. jest potwierdzane wiadomością e-mail wysłaną na adres e- mail podany przez Pacjentkę przy rejestracji.
- Carebits sp. z o.o. zastrzega sobie prawo, do momentu przyjęcia Zamówienia, do odmowy zrealizowania Zamówienia w szczególności z uwagi na wyczerpanie dostępnych Systemów KTG Sigmafon lub z innej uzasadnionej przyczyny. W takim przypadku Carebits sp. z o.o. poinformuje Pacjentkę o odmowie realizacji Zamówienia za pośrednictwem poczty elektronicznej i niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni, zwróci Pacjentce wpłacone przez nią środki pieniężne.
- Pacjentka w ciągu maksymalnie 48 godzin od dnia opłaty (zaksięgowania opłaty) otrzyma kurierem System KTG Sigmafon (w weekendy i święta termin doręczenia może się wydłużyć). Dokonując Zamówienia Pacjentka może wybrać inny termin doręczenia Systemu KTG Sigmafon. W przypadku opóźnienia w dostawie z winy Carebits sp. z o.o. następuje automatyczne przedłużenie Abonamentu o okres zawinionego opóźnienia.
- Datą początku świadczenia Usługi medycznej jest data odbioru Systemu KTG Sigmafon przez Pacjentkę od kuriera.
- Pacjentka, od momentu potwierdzenia Zamówienia przez Carebits sp. z o.o., może korzystać z Usługi Infolinii. Infolinia nie udziela świadczeń zdrowotnych w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. 2011 nr 112 poz. 654). Kontakt lub próba kontaktu z Infolinią nie mogą zastąpić lub opóźniać ewentualnej konsultacji medycznej lub, w sprawach tego wymagających, kontaktu z pogotowiem ratunkowym pod nr 112.
- Warunkiem realizacji Usługi medycznej jest poprawne, zgodne z instrukcją oraz filmem szkoleniowym, wykonanie Badania przez Pacjentkę za pomocą Systemu KTG Sigmafon w czasie nie krótszym niż 30 minut.
- Datą zakończenia świadczenia Usługi medycznej jest data określona w wybranym Abonamencie, chyba że Pacjentka przedłuży Okres świadczenia Usługi medycznej w oparciu o kolejny Abonament.
- Na 3 dni przed upływem wykupionego Okresu świadczenia Usługi medycznej zgodnie z wybranym Abonamentem Pacjentka otrzyma powiadomienie drogą e-mailową i/lub telefoniczną o zbliżającym się terminie zakończenia Okresu świadczenia Usługi medycznej i konieczności zwrotu sprzętu. W ciągu 5 dni od zakończenia Okresu świadczenia Usługi medycznej Infolinia skontaktuje się z Pacjentką w celu umówienia kuriera, któremu Pacjentka będzie zobowiązana wydać kompletne urządzenie KTG Sigmafon. Jeżeli Pacjentka wybrała odbiór osobisty przy Zamówieniu zwrot sprzętu powinien być dokonany w taki sam sposób. W przypadku braku zwrotu urządzenia KTG Sigmafon w terminie, po upływie 5 dni roboczych od momentu zakończenia Okresu świadczenia Usługi medycznej, Carebits sp. z o.o. ma prawo zacząć naliczać opłatę za dalsze korzystanie ze sprzętu w wysokości 40 złotych brutto za każdy dzień. Opłata może być naliczana maksymalnie przez okres 2 miesięcy. Świadczenie Usługi medycznej ustanie w terminie upływu Okresu świadczenia Usługi medycznej.
VII. Sposób korzystania z Usługi medycznej
- Samodzielne Badania muszą odbywać się zgodnie z Instrukcją Obsługi oraz filmem szkoleniowym dostępnym na stronie internetowej https://www.carebits.pl.
- Pacjentka może wykonać co do zasady jedno Badanie w ciągu dnia – szczegóły wynikają z wybranego Abonamentu. Jeżeli Badanie zostanie wykonane w sposób nieprawidłowy, Pacjentka może zostać poproszona przez CMP CB o ponowne wykonania Badania. Opłata za powtórne wykonanie Badania nie będzie naliczana.
- Jeżeli Pacjentka otrzyma wyraźne zalecenia medyczne od swojego lekarza prowadzącego ciążę lub od swojej położnej do wykonywania Badania KTG częściej niż raz w ciągu dnia i jeżeli Pacjentka poinformuje CMP CB o tych zaleceniach, opłata za powtórne wykonanie Badania nie będzie naliczana.
- Prawidłowe Badanie musi trwać co najmniej 30 minut od momentu wciśnięcia START.
- Przez cały okres wykonywania Badania Pacjentka musi znajdować się w miejscu posiadającym stały zasięg do bezprzewodowej sieci Internet, w tym np. poprzez sieć WiFi. W przeciwnym razie Usługa medyczna może nie być świadczona prawidłowo, co może polegać w szczególności na niemożliwości wykonania Badania. Przed wykonaniem Badania Pacjentka powinna zapoznać się z Instrukcją Obsługi.
- Każdorazowo po poprawnie przeprowadzonym badaniu zapis KTG w formie graficznej oraz komputerowej interpretacji wysyłany jest na podany przy rejestracji adres e-mail Pacjentki.
- Zapisy komputerowej interpretacji wykonanych Badań są przesyłane do CMP w celu Autoryzacji zapisu KTG przez personel medyczny. Autoryzowana Interpretacja (Autoryzacja zapisu KTG) jest wysyłana do Pacjentki w postaci wiadomości w Aplikacji oraz SMSem. Powiadomienie o pojawieniu się w Aplikacji autoryzowanego zapisu KTG wysyłane jest w formie wiadomości systemowej aplikacji medycznej oraz SMSem wraz z danymi położnej dokonującej interpretacji.
- Autoryzacja zapisu KTG przesłana do Pacjentki może zawierać komunikaty dotyczące: jakości zapisu KTG, występowania odstępstw od norm i/lub anomalii, jakości zapisu KTG, konieczności wykonania ponownego badania, ewentualnych problemów technicznych lub prośbę o kontakt z Infolinią.
- W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek stanów ostrzegawczych, alarmowych lub zagrożeniowych CMP CB skontaktuje się z Pacjentką telefonicznie. Kadra medyczna CMP przeprowadzi rozmowę z Pacjentką celem doprecyzowania i/lub ustalenia przyczyn wystąpienia odstępstw od parametrów wzorcowych oraz może zlecić natychmiastowy kontakt z pogotowiem ratunkowym. W sytuacji, gdy skontaktowanie się z Pacjentką telefonicznie będzie niemożliwe, CMP podejmie próbę kontaktu z osobą kontaktową dla nagłych wypadków pod numerem podanym przez Pacjentkę przy rejestracji (o ile został podany). Konsultacja z Centrum Monitoringu Położniczego nie zastępuje wizyty osoby prowadzącej ciążę, jednakże może przybliżyć prawidłowość odczytów i przyczyny zdarzenia. W przypadku gwałtownego pogorszenia się stanu zdrowia lub samopoczucia Pacjentka powinna niezwłocznie skontaktować się z numerem alarmowym 112 w celu wezwania pogotowia ratunkowego lub udać się do najbliższej placówki medycznej.
- Każda zautoryzowana interpretacja Badania jest dostępna do wglądu po zalogowaniu się przez Pacjentkę w Aplikacji.
- Każde zinterpretowane i autoryzowane Badanie może być udostępnione przez Pacjentkę Lekarzowi/Położnej w Aplikacji pod podaniu przy rejestracji kodu lekarza. Pacjentka może również udostępnić swojemu lekarzowi lub położnej zapis KTG w formie graficznej oraz komputerowej interpretacji przesłany na jej adres email
- Średni czas oczekiwania na autoryzowaną interpretację zapisu Badania wynosi do 30 minut. Czas ten może ulec wydłużeniu w przypadku wystąpienia problemów z przesyłem danych z winy operatora telekomunikacyjnego.
- Usługa medyczna świadczona jest 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Carebits sp. z o.o. zastrzega sobie prawo czasowego zawieszenia świadczenia Usługi medycznej podczas przeprowadzenia prac konserwacyjnych, o czym Carebits sp. z o.o. będzie informował co najmniej z kilkudniowym wyprzedzeniem; nie dotyczy to zdarzeń spowodowanych działaniem siły wyższej.
- Jeżeli urządzenie uległo uszkodzeniu mechanicznemu np. uległo zalaniu czy upadkowi należy skontaktować się z Infolinią i skonsultować się, czy konieczna jest profesjonalna kontrola tego urządzenia. Pacjentka może zgłosić uszkodzenie urządzenia przesłanego do wykonania usługi medycznej na adres email: office@carebits.pl.
- Zgłoszenie Pacjentki dotyczące uszkodzenia mechanicznego zostanie rozpatrzone natychmiast po jego przyjęciu.
VIII. Płatność za Usługę medyczną
- Usługa medyczna jest płatna, oprócz zapisów w celach testowych. Opłata jest pobierana przez Carebits sp. z o.o., za pomocą serwisu PayU lub innych, zgodnie z Cennikiem podanym w PLN udostępnionym Pacjentce oraz wybranym Abonamentem. Dostępne sposoby płatności są określone na stronie https://www.carebits.pl.
- Każda Pacjentka, która nabyła abonament „do końca ciąży”, poprzez stronę Carebits.pl, może korzystać bez dopłat z usługi do czasu rozwiązania, bez względu na to jak bardzo przedłuży się czas rozwiązania ciąży.
- W przypadku wcześniejszego zakończenia korzystania z usługi telemedycznego KTG Sigmafon Carebits, bez względu na wykupiony pakiet, nie przysługuje zwrot wpłaconych środków, wynikający z różnicy czasu faktycznego korzystania z usługi i opłaconego abonamentu.
IX. Prawo odstąpienia od Umowy
- Pacjentka ma prawo odstąpić od Umowy świadczenia Usługi medycznej w terminie 14 dni od jej zawarcia bez podawania przyczyn.
- Pacjentka może odstąpić od Umowy świadczenia Usługi medycznej poprzez złożenie stosownego oświadczenia o odstąpieniu od Umowy drogą elektroniczną na adres email office@carebits.pl lub listownie na adres ul. Nowy Świat 57/59 lok.12, 00-042 Warszawa. Wzór oświadczenia o odstąpieniu od Umowy wraz z stosownymi pouczeniami do znajduje się w załączniku do niniejszego Regulaminu.
- Po wykonaniu przez Pacjentkę prawa odstąpienia od Umowy Carebits sp. z o.o. niezwłocznie wyśle Pacjentce potwierdzenie otrzymania oświadczenia o odstąpieniu drogą e-mailową.
- Odstąpienie od umowy zostanie rozpatrzone przez Carebits sp. z o.o. w terminie do 14 dni, a o decyzji i sposobie rozliczenia Carebits sp. z o.o. poinformuje Pacjentkę drogą e-mailową.
- Na wyraźne żądanie Pacjentki świadczenie Usługi medycznej może rozpocząć się przed upływem terminu do odstąpienia od Umowy. Jeżeli Pacjentka wykonuje prawo odstąpienia od Umowy po zgłoszeniu żądania zgodnie z art. 21 ust. 2 u.p.k., ma obowiązek zapłaty za świadczenia spełnione do chwili odstąpienia od Umowy. Kwotę zapłaty oblicza się proporcjonalnie do zakresu spełnionego świadczenia, z uwzględnieniem uzgodnionej w Umowie ceny lub wynagrodzenia.
X. Reklamacja
- Pacjentka może zgłosić reklamację co do udzielonej Usługi medycznej:
- telefonicznie poprzez Infolinię pod numerem telefonu +48 22 308 03 00 (koszt połączenia zgodnie z tabelami opłat operatorów telekomunikacyjnych), w dni robocze, od poniedziałku do piątku w godzinach 8 :00 – 22:00;
- drogą e-mail pod adresem: office@carebits.pl;
- pisemnie pod adresem Carebits sp. z o.o. ul. Nowy Świat 57/59 lok.12, 00-042 Warszawa.
- Reklamacja Pacjentki zostanie rozpatrzona w ciągu 14 dni od momentu otrzymania reklamacji.
- Wynik reklamacji zostanie przekazany Pacjentce w formie wiadomości e-mail.
- Rozpatrzenie reklamacji może nastąpić w drodze pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji. Lista i adresy podmiotów prowadzących takie postępowania są dostępne m.in. na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Konsument może również skorzystać z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń poprzez złożenie swojej skargi za pośrednictwem unijnej platformy internetowej do rozstrzygania sporów online (ODR), dostępnej pod adresem: https://ec.europa.eu/consumers/odr/
- Pacjentka ma prawo do dochodzenia roszczeń również na drodze sądowej. Właściwość sądowa do dochodzenia roszczeń ustalana jest według okręgu, gdzie Carebits sp. z o.o. ma siedzibę.
XI. Polityka ochrony danych osobowych
- Polityka ochrony danych osobowych jest opisana w dokumencie Polityka Prywatności Carebits na stronie https://www.carebits.pl.
XII. Postanowienia końcowe
- Wszystkie treści są chronione prawem autorskim, prawem własności przemysłowej oraz dobra niematerialne chronione prawem własności intelektualnej. Żadna z tych treści, w szczególności tekst, zdjęcia, programy, grafika, znaki towarowe, ikony, logotypy itp. prezentowane w serwisie nie mogą być powielane ani rozpowszechniane w żadnej formie i w żaden sposób bez uprzedniego zezwolenia. Pacjentka zobowiązuje się do wykorzystywania tych treści wyłącznie w zakresie dozwolonego użytku własnego.
- Carebits sp. z o.o. może jednostronnie zmienić Regulamin, w szczególności w przypadku zmiany dotychczas obowiązujących przepisów prawa dotyczących świadczenia usług drogą elektroniczną lub transakcji zawieranych na odległość lub w przypadku wprowadzenia nowych usług lub modernizacji i zmian w usługach już świadczonych.
- Pacjentki, których Umowy są w realizacji będą informowane na bieżąco o zmianach w niniejszym Regulaminie oraz zobowiązane nowymi postanowieniami, o ile nie wypowiedzą zawartej Umowy w ciągu 14 dni od momentu przesłania informacji o zmianach w niniejszym Regulaminie.
- W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie, zastosowanie mają przepisy prawa powszechnie obowiązującego.